Om os

Hjem 9 Om os

Om foreningen

Her finder du praktisk information om Ø-kvarterets Grundejerforening

Bestyrelsen

Bestyrelsens opgave
Bestyrelsen i en grundejerforening har til opgave at varetage de daglige administrative og økonomiske forhold i foreningen. Dette inkluderer at sikre, at vedtægter og regler bliver overholdt, tage sig af vedligeholdelse af fællesarealer, udarbejde budgetter og opkræve kontingenter. Bestyrelsen skal også stå for kommunikationen med medlemmerne, arrangere generalforsamlinger og sikre, at beslutninger fra generalforsamlinger bliver implementeret. Desuden fungerer bestyrelsen som bindeled mellem medlemmerne og eventuelle eksterne samarbejdspartnere som leverandører eller offentlige myndigheder.
Bestyrelsesmedlemmer

Bestyrelsen består af en formand, en sekretær, en kasserer og 2 menige medlemmer. Skal du i kontakt med bestyrelsen, er det lettest af gøre via vores kontaktformular på siden kontakt

Opstilling til bestyrelsen

For at opstille til bestyrelsen i grundejerforeningen skal du være medlem af foreningen. Opstilling sker typisk i forbindelse med den årlige generalforsamling, hvor du har mulighed for at stille op som kandidat. Du kan også forud for generalforsamlingen meddele dit kandidatur til bestyrelsen. Det kan være en god idé at forberede en kort præsentation af sig selv og sine visioner for foreningen.

Generelt om Ø-kvarteret

Velkommen til Starup og til Ø-Kvarterets Grundejerforening. Det følgende er tænkt som en kort introduktion til dem, som har købt eller ønsker at købe en ejendom inden for foreningens område.

Grundejerforeningen, som er beliggende i 6100 Haderslev, har ca. 750 medlemmer, og dækker et areal på ca. 1 km2. Området er etableret i årene 1974 til ca 2025.

Området er kendetegnet ved de oprindelige huse, bygget fra 1976, og senere udstykket, øst for Lundingvej –  Langelandsvej/Lindøvej – og sidst i 2024 vest for Starup Skole – Digevej.

I Starup udkommer desuden 4 gange årligt Magsinet Starup, som holder beboverne orienteret om seneste nyt inden for kirke, idrætsforening, spejderne, skolen og børnehaven. Og hvad der i øvrigt ellers rør sig.

Grundejerforeningen består af flg. 6 foreninger:

Andelsboligforeningen Langelandsvej, 12 husstande
Andelsboligforeningen Lyøparken, 12 husstande
Andelsboligforeningen Mølleparken, 12 husstande
Andelsforeningen Lundingbo, 13 husstande
HAB Lyøvej, 16 husstande
HAB Lindøvej, 50 husstande

Yderligere om foreningen
  • Foreningens område er fuldt etableret. Dvs. der er ikke udgifter til yderligere etablering af nye veje eller kloakering.
  • Grundejerne har pligt til at være medlemmer af Ø-Kvarterets Grundejerforening, og medlemmerne hæfter solidarisk for foreningens eventuelle gæld.
  • Foreningens generalforsamling afholdes hvert år den 3. søndag i marts.
  • Kontigentet fastsættes på årets generalforsamling, og opkræves en gang om året med betaling ultimo januar.
  • Regnskabsåret er kalenderåret.
  • Inden for en afstand af 1 km, findes børnehaver, vuggestuer, folkeskole, kirke, indkøb, fitness-faciliteter, tankstation.
  • Ad gode cykel- og gangstier er der let adgang til et stort idrætsområde med sportshal, badmintonhal, tennisbaner, fodboldbaner. Området har et godt og aktivt foreningsliv i form at en stor hal, med tilhørende boldbaner.
  • Området er godt dækket ind af kollektiv trafik i form af bybusser, der kører omkring næsset (Aarøsund med opland) samt ind til Haderslev.
  • Grundejerforeningen vedligeholder områdets fælles arealer. Dette gælder grønne områder med græsklipning i vækstsæsonen, beskæring af fælles hegn.
  • Desuden vedligeholdes cykelstier, gangstier, og vore veje, der hører under foreningen. Af vinterplanen fremgår, hvad rydningen omfatter.
  • I området findes der 5 legepladser der ligeledes vedligeholdes af foreningen.

Nyhedsbrev

Tilmelder du dig vores nyhedsbrev, får du relevant information fra grundejerforeningen direkte i din mail-indbakke. 
Nyhedsbrevet udsendes ikke med fast interval, men når der er nyt fra foreningen.

Få informationer direkte i din indbakke

Årets gang

Forår

I foråret begynder bestyrelsen i Ø-kvarterets grundejerforening at planlægge vedligeholdelse af fællesarealer, såsom beskæring af træer og buske samt reparation af stier og fællesområder. Der bliver typisk arrangeret en fælles arbejdsdag, hvor medlemmerne kan hjælpe med at rydde op efter vinteren, fjerne affald og forberede kvarteret til sommeren. Bestyrelsen udarbejder også forårets nyhedsbrev og forbereder generalforsamlingen.

Sommer

Sommeren i Ø-kvarteret er præget af vedligeholdelse af grønne områder, herunder græsslåning og vanding af planter. Bestyrelsen holder løbende øje med eventuelle behov for reparationer, eksempelvis på legepladser og bænke. Det er også en tid, hvor sociale aktiviteter som sommerfester eller grillarrangementer bliver organiseret for at styrke fællesskabet. Bestyrelsen sikrer, at alle retningslinjer overholdes, og at fællesarealerne holdes pæne.

Efterår

Når efteråret kommer, er det tid til at forberede Ø-kvarteret til vinteren. Bestyrelsen sørger for at få fjernet blade fra veje og stier, så der ikke opstår farlige situationer. Eventuelle beskæringer af træer bliver også klaret, så storme ikke forårsager skader. Der planlægges vintervedligeholdelse, såsom snerydning og saltning af veje. Bestyrelsen evaluerer sommerens vedligeholdelsesarbejde og lægger budget for det kommende år.

Vinter

Om vinteren handler arbejdet i Ø-kvarterets grundejerforening om snerydning og sikring af glatte veje og fortove. Bestyrelsen sørger for, at aftaler med leverandører om snerydning og saltning bliver overholdt, og holder øje med eventuelle skader på fællesområder, som frost eller sne kan forårsage. Der arbejdes også med den overordnede planlægning for det kommende år, hvor projekter og vedligeholdelse for foråret bliver gennemgået og planlagt.